Europejska, w tym polska, branża aluminium odczuwa wyraźnie obniżony popyt ze strony odbiorców końcowych. Czy ten trend jest zauważalny również przez Państwa firmę?
Tak, odczuwamy pogorszenie obrotów, porównując analogiczne okresy poprzedniego roku. Spadki sięgają 20 proc. Są branże, jak np. budownictwo, gdzie załamanie jest dużo większe. Z drugiej strony jest kilka branż, które notują dobre wyniki. Zaliczyć do nich można rynek fotowoltaiki, transport (zabudowy, autobusy, kolej), branżę oświetleniową czy przemysł zbrojeniowy i ratowniczy.
Pierwsze półrocze 2023 r. już za nami. Jaki był to okres dla firmy KBH Akord?
Obecny rok jest zdecydowanie gorszy niż 2022 r. Spadające ceny aluminium oraz wysokie stany magazynowe oparte w dużej mierze na materiałach zakupionych po wysokich cenach powodują, że generowane marże są zdecydowanie niższe niż w ostatnich latach. Szczególnie duże spadki sprzedaży dotyczą wyrobów płaskich. Sytuacja w sektorze profili aluminiowych jest lepsza.
Problemem jest dopasowanie cen magazynowych do aktualnych potrzeb kontrahentów. Patrząc na bieżące notowania metalu i walut, oczekują oni zdecydowanych obniżek. Wiele transakcji jest realizowanych na symbolicznych marżach czy też na zasadzie pozbywania się zapasów.
Jakie są Pana prognozy dotyczące drugiego półrocza 2023 r.? Jakie główne tendencje będą kształtowały koniunkturę na rynku?
Wydaje się, że trzeci kwartał będzie dosyć trudny dla gospodarki. Jest sporo niepewności na rynku. Nie wiadomo, jak potoczy się wojna w Ukrainie oraz jakie będą jej konsekwencje. Kolejnym niepewnym elementem jest przyszłość środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz perspektywy na lata 2021 – 2027. Czynniki te mogą być impulsem rozwojowym lub dodatkowym hamulcem dla gospodarki. Rozpoczynająca się kampania wyborcza również nie służy budowaniu pozytywnego nastroju wśród inwestorów.
Optymistycznym czynnikiem jest natomiast wciąż dobra pozycja eksportowa polskich przedsiębiorstw. Rozwinięta infrastruktura technologiczna – nowoczesny sprzęt i maszyny – pozwalają skutecznie zabiegać o kooperację w ramach tworzonych sieci współpracy w wielu działach gospodarki, np. branży automotive. Inwestycje w sektory związane z odnawialnymi źródłami energii, np. magazyny energii, fotowoltaika, pompy ciepła, inteligentne sieci przesyłowe, to w mojej ocenie czynniki generujące największy potencjał wzrostu sprzedaży aluminium.
Rozmawiał: NS
Rozmowa została opublikowana w magazynie „Nowa Stal”, nr 2/2023 (czerwiec 2023 r.)